25

Saturday, May

Cro pl forum - kalkulator ekwiwalentu co2

Ads allegro
Ads allegro

Ads allegro

Co to jest FBA i jak to działa?

Program FBA to bardzo ciekawa opcja którą Amazon oferuje sprzedawcom, ciekawa ale nie bez wad. Rozwinięcie skrótu FBA to Fulfillment by Amazon, co w wolnym tłumaczeniu można przełożyć jako „wykonanie przez Amazon”, konkretnie wykonanie czynności logistycznych związanych z obsługą zamówienia. Wszystko co sprzedawca musi zrobić to odpowiednie przygotowanie towaru, opisanie i wysłanie go do wskazanego magazynu. Twoje produkty trafią na odpowiednią półkę i będą czekać na zamówienie, a gdy to nastąpi pracownicy Amazona zapakują je i wyślą do klienta. Amazon zajmie się też obsługą reklamacji, zwrotów i pytań odnośnie samej spedycji.

Oczywiście nie jest to jedyna opcja by sprzedawać na Amazonie – możesz również wysyłać towar z własnego magazynu bezpośrednio do klienta. W stosunku do takiego rozwiązania FBA ma kilka dużych przewag.

Zalety Fulfillment by Amazon

Wysłanie towaru do centrów logistycznych Amazona jest czasochłonne, wymagające skrupulatności i znajomości procedur, ale i tak zajmuje dużo mniej czasu niż wysyłanie i obsługa paczek do klientów indywidualnych. Tym wszystkim zajmie się Amazon. Do tego przygotowanie dostaw można sobie rozplanować na spokojniejsze dni, można też zlecić komuś z zewnątrz – klient indywidualny niestety nie będzie czekał i paczki wysyłane samodzielnie muszą wychodzić codziennie.
Wysyłka w programie FBA jest dużo tańsza niż realizowana samodzielnie z terenu Polski. Paczka o wadze 2kg z Polski do Niemiec kosztuje minimum 30-40zł, taka sama przesyłka wysłana przez Amazon kosztuje ok. 3,1 euro, a do większości krajów Europy uda się utrzymać cenę poniżej 4 euro. Nawet uwzględniając koszt dostawy towaru do magazynów Amazona stawki są atrakcyjne.
Bardzo ważna rzecz dla początkujących sprzedawców to fakt, że klienci chętniej wybierają produkty których wysyłką zajmuje się Amazon. Nie jest to dziwne, bo mają pewność, że produkt leży w magazynie Amazona, a nie u nieznajomego sprzedawcy z odległej Polski. Część kupujących może nawet nie zauważać, że zamawia od kogoś innego niż sam Amazon.
Opłaty za magazynowanie towaru są raczej niskie liczone w metrach sześciennych. Koszt magazynowania np. jednego t-shirta to ok. 1 euro na rok. Oczywiście dobrze jest rotować towarem i wycofywać to co się nie sprzedaje dłuższy czas. Sprawne zarządzanie towarem nie kosztuje praktycznie nic, a może dać spore oszczędności.

Wszystko to składa się na bardzo ciekawą usługę jaką jest FBA. Dla polskiego sprzedawcy koszty obsługi klientów zagranicznych są bardzo atrakcyjne nawet uwzględniając opłaty za magazynowanie. Do tego nowi sprzedawcy mają znacznie łatwiej niż w sytuacji gdy chcieliby zacząć wysyłać towar samodzielnie. Wygląda to prawie idealnie ( i teraz przychodzi ten moment gdy trzeba dodać to niewygodne słowo ) „ale….” .

Wady FBA

FBA niestety ma kilka wad, w tym kilka zarezerwowanych tylko dla polskich sprzedawców. Ale zacznijmy od tych mniejszych rzeczy:

Twój towar leży w obcym magazynie, poza Twoją opieką i kontrolą. Przy pakowaniu paczki możesz co najwyżej liczyć, że ktoś rzuci okiem na stan opakowania czy produktu ( jeżeli go widać przez opakowanie) i może weźmie drugi z półki. Ale zasadniczo kod się zgadza to wszystko jest ok i produkt leci do klienta. Dodatkowo jeżeli Amazon będzie miał problemy, awarię i towar nie zostanie wysłany na czas to Ty oberwiesz nieprzychylnym komentarzem ( ale trzeba uczciwie przyznać, że można takie komentarze zgłaszać do usunięcia i zwykle nie ma z tym problemów )
Klienci w programie FBA częściej zwracają towar, niż w przypadku indywidualnej wysyłki od sprzedawcy, a do tego zwrot środków ( z Twojego konta sprzedawcy ) otrzymują od razu po zgłoszeniu chęci odesłania towaru. Samo odesłanie musi nastąpić w ciągu 45 dni – oznacza to, że nawet przez taki czas nie masz towaru w magazynie, ani pieniędzy na koncie.
A co gorsza, odesłany przedmiot nie trafi do Ciebie tylko do Amazonu – nie masz możliwości zweryfikowania jego stanu. Towar zostanie oceniony przez pracowników Amazona i trafi do ponownej sprzedaży (może zostać odpłatnie przepakowany i ometkowany) lub w przypadku braku możliwości sprzedaży zostanie odesłany do Ciebie wraz z innymi cofniętymi produktami. Może być tak, że dopiero po kilku miesiącach będziesz w stanie stwierdzić, że klient zwrócił uszkodzony lub inny produkt.
Przy dostawach do Amazonu czasem zdarza się, że nie wszystkie produkty zostają przyjęte prawidłowo. Produkty takie zostają oznaczone w dostawie jako zadeklarowane przez Ciebie, ale nie przyjęte w dostawie. Może to być kwestia braku kodów czy prawidłowego opakowania, co można zlecić do wykonania, ale też bywają to „zaginięcia” towaru. Dostawa która nie została przyjęta w pełni w planie wysyłek cały czas będzie miała status „Reciving” ( w przyjęciu ) z możliwością zgłoszenia brakujących rzeczy do wyjaśnienia, co trwa czasem kilka dni, czasem kilka miesięcy. W razie faktycznego zaginięcia Amazon przyznaje rekompensatę na podstawie przedstawionego przez Ciebie dowodu zakupu lub ryczałtowo w wysokości 25 Euro dla większości kategorii.

Zasadniczo większość tych problemów może Cię spotkać i mogą narobić trochę kłopotów, wyjaśnienie może trwać dosyć długo, ale ostatecznie są to sprawy podobne do problemów z klientami z Allegro, użeraniem się z firmami kurierskimi itp. Natomiast parę problemów dotyczy tylko polskich sprzedawców – przedstawiłem to w oddzielnym wpisie http://e-cro.pl/fullfilment-by-amazon-fba-vat/

Ciekawe artykuły o finansach:

Ads allegro
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

About the author:

Related posts